Tillsammans med prinsessan Milla tipsar jag om supergod dressing och smarriga och nyttiga chokladbollar.

Det finns de som var med på stenåldern och minns bilderna på kungen och hans syster Christina när de bakade pepparkakor i slottsköket. Jag minns och är alltså lite stenålders…

I nutid är det istället en annan prinsessa som dragit in i köket – hon heter Milla, blir 3 år i februari. Pepparkakor får hon baka i sitt eget ”slottskök”. Hemma hos mig testar vi ”nytt, nyttigt och gott”.  Igår gjorde vi dessing med mängder med persilja och vitlök. Och efter den var det dags att fixa godis till fikat; chokladbollar med fett från nötter och sött från aprikoser.

Prova båda receptet om du inte gjort det tidigare. Om jag hade en hatt så skulle jag våga sätta den på att ni blir nöjda!

SUSANNES PERSILJEDRESSING

Mixa ihop

  • 6 dl olja ( jag brukar blanda rapsolja och olivolja)
  • 2 tsk salt
  • 1 liter persilja (eller ruccola)
  • 3/4 dl pressad citron
  • 9 vitlöksklyftor

[Stor sats :-)]

LISELOTTES
CHOKLADBOLLAR

Mixa ihop

  • 3 dl blandade nötter och mandlar
  • 1,5 dl osvavlade
    aprikoser
  • 0,5 dl russin eller tranbär
  • 3 msk kakao
  • Häll sen i 1 msk vatten och kör lite till
  • Rulla bollarna i kokos.